CASES

OV-chipkaart voortaan in je smartphone

OV-chip mobiel is de eerste stap naar een nieuwe manier van reizen in het OV. Alles doe je tegenwoordig met je mobiel. Je bankzaken, tickets voor events, je boardingpas, alles kan tegenwoordig met je smartphone en het aantal pasjes in je portemonnee slinkt.

 

Binnen het Programma OV Betalen houdt men zich o.a. bezig met het innoveren en klantvriendelijker maken van het OV. Zo ontstond het idee om de plastic OV-chipkaart naar de smartphone te brengen.

Zet je fietslicht aan met ANWB Lichtbrigade

Met de campagne 'Lichtbrigade' komt ANWB in actie voor veilige en goede verlichting op de fiets. In aanloop naar de wintertijd houdt de ANWB Lichtbrigade hiervoor fietsverlichtingsacties bij o.a. scholen, sportverenigingen, buurthuizen, NS-stations en ANWB winkels door het hele land.

MKB Meevaller® van Eneco is ontwikkeld naar de wensen van de klant

De energiemarkt is enorm concurrentiegevoelig. Klanten hebben vaak te weinig binding met hun leverancier en switchen snel als het aanbod ergens anders beter is. Eneco had het idee om een energieproduct in de markt te zetten, waar de klanten continu het gevoel krijgen nog steeds goed te zitten bij Eneco. Met als doelstelling klantbehoud. Dit nieuwe product heet de MKB Meevaller. Speciaal ontwikkelt voor de MKB markt, maar later ook verkrijgbaar voor de consumentenmarkt.

Ontwikkeling nieuw trajectabonnement Nederlandse Spoorwegen

Ontwikkeling nieuw trajectabonnement Nederlandse Spoorwegen

Met de komst van de OV-chipkaart heeft NS een nieuw portfolio aan abonnementen in de markt gezet. Naast deze abonnementen blijft er echter vraag naar een abonnement, waarmee voor een maand of jaar een vast traject afgekocht kan worden.

 

Mijn opdracht bij NS luidde: ontwikkel een trajectabonnement dat werkt op de OV-chipkaart en zet dit nieuwe product in de markt. Bij de start van mijn opdracht bij NS was men van plan om een trajectabonnement te lanceren, waarbij je onbeperkt op je traject kan reizen. Als je buiten je traject wilde reizen, zou je vooraf langs de NS-Kaartautomaat moeten om daar een reis te selecteren, separaat af te rekenen en te laden op de OV-chipkaart.

Best tijdrovend als je je trein wil halen!

 

Omzetbehoud en gebruiksvriendelijkheid waren vereist. Daarnaast vond ik het belangrijk dat een van de uitgangspunten van de OV-chipkaart overeind zou blijven: ‘eenvoud en gemak’. Het resultaat heet ‘Traject Vrij’. Met dit abonnement koop je per maand of jaar een vast traject af, waarop je onbeperkt heen en weer kan reizen. Reis je buiten je traject dan ontvang je hiervoor achteraf een digitale factuur. Dit reisprincipe: reizen op rekening, is nieuw in de consumentenmarkt van NS. En voldoet aan de eenvoud en gemak van reizen met de trein anno 2014. Kijk voor meer informatie op http://www.ns.nl/trajectvrij

Eneco online loyaliteitsomgeving

Eneco online loyaliteitsomgeving
Strategisch werk doe ik graag, maar vanuit de liefde voor het vak sta ik net zo graag weer eens met beide voeten in de klei.

Een zeer krappe deadline met nog bijna niets concreets op papier. Zo startte ik begin mei 2010 met mijn opdracht bij Eneco. Men was al een paar maanden heel hard aan de slag met de realisatie van een online loyaliteitsomgeving. Naast een goed product en een goede service moet onder andere dit project leiden tot nog loyalere klanten. 

Er waren templates beschikbaar, maar nagenoeg geen concrete aanbiedingen om de klanten van Eneco mee te verblijden. Laat staan te behouden.
 
Na de overdracht was het direct schakelen. Stand van zaken opmaken en GAAN! Prioriteiten stellen, nieuwe contacten leggen, afspraken verbreken, knopen doorhakken en vooral op volle kracht vooruit. Een uitdagend project met een super krappe deadline, maar na 1,5 maand stond eneco.nl/speciaalvoorklanten en was de website werkelijkheid.
Internetplatform Bizznizz 2.0 voor de ING
De overgang van de Postbank naar de ING vereiste in het kader van de propositie ‘Bundeling van krachten’ productverbeteringen. Zo ook voor de ING Jongerenrekening Op het internetplatform Bizznizz worden jongeren op een leuke interactieve manier gestimuleerd zelf geld te verdienen teneinde de waarde van geld te leren kennen. Daarnaast krijg je bij het openen van de rekening een koffer met van alles om je eigen Bizznizz tot een succes te maken.

Strategisch advies zichtbaar in nieuwe huisstijl en website

Strategisch advies zichtbaar in nieuwe huisstijl en website

Posterama Screenproductions B.V. is een industriële zeefdrukkerij met internationale ambities. Alvorens de internationale ambities te verwezenlijken ging Posterama op zoek naar marketingadvies en een onderscheidende positionering en propositie. Posterama overwoog zelfs een naamsverandering.

In samenspraak met de klant is er gekozen om eerst een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren en een strategisch marketing- en communicatieplan te schrijven. Hieruit bleek een naamsverandering overbodig. Posterama koos op basis van mijn advies voor een onderscheidende positionering en propositie. Inmiddels is de huisstijl inclusief nieuwe pay-off ontwikkeld en ben ik volop bezig met het projectmanagement voor de nieuwe website.

Maximaal resultaat met minimale middelen voor RIC

Maximaal resultaat met minimale middelen voor RIC
De stichting Rotterdam Innovation Centre (RIC) is ontstaan vanuit de behoefte om de groei van cleantech ondernemers te versnellen. Cleantech is de branche van bedrijven, die technologieën toepassen die leiden tot een schoner milieu én kostenbesparing. 

De CleanTech BusinessClub is een initiatief van het RIC, dat ondernemerschap op het vlak van schone energie, watermanagement en milieutechnologie vooruit helpt. Het initiatief wordt volledig door ondernemers gedragen. Deze BusinessClub biedt ondernemers, bedrijven en onderzoekers het netwerk om zichzelf en de clean technology industrie verder te helpen. Via speciale partnerships met specialisten kunnen cleantech start-ups sneller en solide groeien.

Voor stichting Rotterdam Innovation Centre heb ik met een minimaal budget in een aantal weken, een brandplatform, brochure en tweetalige website ontwikkeld.

Strategisch marketingplan internetbureau W3S

Strategisch marketingplan internetbureau W3S
Fullservice internetbureau W3S bestaat sinds 1994 en was één van eerste internetbureaus met een zelfgebouwd CMS. Met haar technische DNA is W3S sinds haar start flink gegroeid. De interne groei enerzijds en de sterk veranderde internetmarkt anderzijds, vroegen om een nieuwe strategische richting.

Voor W3S is een strategisch marketingplan geschreven met uitgebreide analyses, scherpe conclusies en een pragmatisch advies. Op basis van dit advies heeft W3S haar strategische focus drastisch verandert. Van techniek gedreven naar klant gedreven. De scherp geformuleerde nieuwe strategie versnelt managementbeslissingen en schept zowel intern als extern duidelijkheid. Hiermee floreert W3S als nooit tevoren.
Campagne zakelijk studentenpakket voor de Postbank
Door het enorme verschil in merkvoorkeur tussen Postbank en ING bij studenten, wordt een campagne opgezet met een tweeledig doel. De campagne vertelt dat de Postbank overgaat naar ING en bewijst direct dat dit alleen maar voordelen met zich meebrengt voor o.a. ondernemende studenten. In de visual staat de oranje leeuw op de nek van de blauwe leeuw. Alleen samen kunnen ze de enorme waslijst aan voordelen van het zakelijk studentenpakket presenteren. Deze samenwerking symboliseert de 'bundeling van krachten tussen beide merken' en visualiseert dat de dienstverlening ook voor de doelgroep studenten alleen maar beter wordt. Voor deze campagne werden online media, print en bierviltjes- en toiletreclame in studentenhoreca ingezet.

Miljonair – de eerste interactieve internetfilm

Miljonair – de eerste interactieve internetfilm
‘Miljonair, de eerste interactieve internetfilm’, heeft in mei 2008 een SAN Accent gewonnen. Deze campagne bedacht door Red Urban en geregiseerd door Tim Oliehoek en was een succesvol alternatief voor de reguliere abonneewervingscampagnes voor Lotto”

Zorginstelling De Stromen Opmaat Groep

Zorginstelling De Stromen Opmaat Groep
Zorginstelling De Stromen en Thuiszorgorganisatie Opmaat waren recentelijk gefuseerd en wilden op korte termijn professionaliseren en commercialiseren. Naast het neerleggen van een nieuwe strategie diende de afdeling gereorganiseerd te worden.
 
Opdracht: Opstellen strategisch marketingplan; als interim manager verandermanagement doorvoeren; professionaliseren van het marketingdenken binnen de organisatie; bevorderen integratie en samenwerking afzonderlijke afdelingen; ontwikkelen website, arbeidsmarktcampagne en regionale wervingscampagne; ondersteunen afdeling op zowel strategisch als operationeel niveau.

Lotto het grootste risico om miljonair te worden

Lotto het grootste risico om miljonair te worden

De succesvolle en zeer grappige campagne ‘Lotto. Het grootste risico om miljonair te worden.’ bood voldoende mogelijkheden om jarenlang spraakmakende reclame te maken. De campagne heeft veel prijzen gewonnen, waaronder een SAN Accent, een SAN Consistent Accent, 5 Lampen en een Klantenlamp.

Introductie Dagelijkse Lotto

Introductie Dagelijkse Lotto
Het merk Lucky Day verviel en daarmee was de introductie van Dagelijkse Lotto een feit. Niet alleen scheelde deze merkportfoliostrategie in communicatiekosten, ook kon het product Lucky Day nu gebruik maken van de grote naamsbekendheid van het merk Lotto. Dit was groot nieuws dat ook groot gecommuniceerd diende te worden. De campagne was opgebouwd in verschillende fasen en zichtbaar op TV, radio, reclamemasten, abri’s, winkelmaterialen en internet. Daarnaast werden er verschillende huis aan huis en directmailings verstuurd en werd er zelfs een speciaal event voor de winkeliers georganiseerd.

Lotto Super Zaterdag

Na de introductie van Super Zaterdag groeiende de omzet van de voorheen maandelijks op woensdag georganiseerde trekking met zo’n 70%. Elke laatste zaterdag van de maand vinden er maarliefst 2 trekkingen plaats, waardoor de winkansen verdubbelen. Koopt men een Lot voor beide trekkingen, dan maakt men tevens kans op leuke extra prijzen. Deze campagne werd met name gevoerd waar de verkoop plaatsvond: op de winkelvloer en het internet. Daarnaast maakte we speciale items in Lotto Weekend Miljonairs en werden de winkeliers en abonnees geënthousiasmeerd via een speciaal mailpack.

Lotto DecemberLotto

Lotto DecemberLotto
Als tegenhanger van de Oudejaarsloterij van de concurrent organiseerde Lotto elk jaar DecemberLotto. Vaak gingen hier extra feestelijke trekkingen mee gepaard en werden er speciale TV uitzendingen uitgezonden. De campagnes waren opgebouwd uit speciaal ontwikkelde TV-commercials, radio commercials, winkelmaterialen en internet. Daarnaast werd aan deze campagne altijd een wervingsactiviteit gekoppeld en werden alle abonnees in het zonnetje gezet.

Themacampagne met Siemens IQ Wasautomaat

Themacampagne met Siemens IQ Wasautomaat
Deze themacampagne werd ingezet om de naamsbekendheid en propositiebekendheid van Siemens te vergroten. Om de propositie van Siemens: 'Innovatie in product & design' te bewijzen werd de zeer innovatieve IQ wasautomaat gekozen als hero van de campagne. 

Voor deze campagne werd naast print, radio en outdoor ook een aanzienlijk budget voor internet gereserveerd. Zo kon de consument via internet testen wie de slimste was. Er werd een interactief spel/IQ test ontwikkeld, waarmee iedereen zijn vrienden via internet uit kon dagen. Door de verrassende en creatieve uitwerking van het spel ben ik erin geslaagd een spannend, grappig, maar vooral succesvol online spel neer in te zetten. 

Campagne Siemens en Gaggenau tbv lifestyle en woonbladen

Campagne Siemens en Gaggenau tbv lifestyle en woonbladen
Siemens en Gaggenau staan beide bekend om hun exclusieve design en uitstraling. Om hun proposities o.a. bij de ‘Upwards Mobiles' en 'Empty Nesters’ over het voetlicht te brengen, werden in samenwerking met reclamebureau Ara, speciale campagnes ontwikkeld voor de Nederlandse markt. 
In deze campagnes staat het product centraal en functioneert als innovatieve imagebuilder. De campagnes verschenen gedurende het gehele jaar in woon- en lifestyle bladen. En werden daarnaast 2 keer per jaar op een stijlvolle en opvallende manier vertaald naar geïntegreerde massamediale campagnes, waarbij o.a. outdoor, radio en internet werden ingezet.

Siemens Refundactie/Nationale Boomfeestdag

Siemens Refundactie/Nationale Boomfeestdag
Hoe stimuleer je de verkoop van energiezuinige apparaten? Niet door kans te maken op een energie-onvriendelijke auto, zoals de concurrent deed. Voor elk verkocht apparaat, plant Siemens uit naam van de koper, een boom op de Nationale Boomfeestdag. Om een en ander in de pers uit te nutten, lieten we dat doen door Sinterklaas (Bram van der Vlught) en minister Pronk. Naast de winkelmaterialen, waren er acties voor de winkelier, een groot opgezet event en persberichten ingezet.