CASES

OV-chipkaart voortaan in je smartphone

OV-chipkaart voortaan in je smartphone

OV-chip mobiel is de eerste stap naar een nieuwe manier van reizen in het OV. Alles doe je tegenwoordig met je mobiel. Je bankzaken, tickets voor events, je boardingpas, alles kan tegenwoordig met je smartphone en het aantal pasjes in je portemonnee slinkt.

 

Binnen het Programma OV Betalen houdt men zich o.a. bezig met het innoveren en klantvriendelijker maken van het OV. Zo ontstond het idee om de plastic OV-chipkaart naar de smartphone te brengen.

 

NS vroeg me om hen bij dit project als Propositie Marketeer te vertegenwoordigen. Met name om te onderzoeken of er marktpotentie bestond voor deze innovatie. Ik werkte in een projectteam samen in een multidisciplinair team, waarin alle 9 Nederlandse openbaar vervoerders, KPN, Vodafone en Translink, vertegenwoordigd waren.

 

Ik startte met desk research en een uitgebreid kwalitatief en kwalitatief onderzoek om de potentie van deze nieuwe manier van reizen te onderzoeken. Maar ook om te onderzoeken waar de klantbehoeften en -inzichten precies lagen. De resultaten waren goed. Er bleek een bovengemiddelde behoefte aan deze innovatie.

 

Uiteindelijk besloten alle partijen verder te gaan om deze propositie uit te werken. Als Projectleider van de werkstroom Propositie, Marketing & Communicatie heb ik samen met de marketeers van alle 12 de partijen de propositie verder uitgewerkt, ontwikkelt en in de markt gezet.