ONDERNEMERS NOODZAAK VOOR INNOVATIE!

18 October 2010

Ondernemers noodzaak voor innovatie!

Ruim een week geleden was ik op het Business Event in de Cabfab in Den Haag. Wat mij betreft een jaarlijks hoogtepunt met hier en daar een lezing of workshop, gezelligheid en heel belangrijk; leuke echte mensen. Daar woonde ik onder andere een presentatie bij van trendwatcher Adjiedj Bakas. Hij vertelde daar over relevante trends voor ondernemers. Achteraf is me vooral bij gebleven dat hij ondernemers zag, als noodzaak voor innovatie in de samenleving. Op zich geen uitspraak waar je je over verbaast! Als ondernemer moet je inderdaad vernieuwend zijn. Of dat nou op het gebied van klanttevredenheid is of op het gebied van techniek. Je moet je onderscheiden en vooral slimmer zijn dan je grotere broertjes, vooral als kleine zelfstandige. Maar ik hoor je denken: ‘Ik vind het nog steeds geen opzienbarende opmerking!’ 

Toch bleef het me bij en leefde deze stelling onbewust in mijn gedachte voort. Zo keek ik naar tv-commercials van grote multinationals, die zich ineens transparant of klantvriendelijk noemen. Waarom? Omdat dit tijdens een crisis, na de consument jarenlang te hebben misleid met marketing praatjes, de enige uitweg bleek? Het zijn grote logge organisaties geworden die het hoogste woord voeren. Daar waar innovativiteit vaak de kop ingedrukt wordt, omdat het teveel geld kost. Of omdat het de huidige markt in gevaar brengt. En na zo’n ingeving hoor ik ineens Adiedj weer zeggen: ‘De maatschappij heeft ondernemers nodig om te innoveren’. Toen pas werd me duidelijk dat deze zin de hele week in mijn gedachte was blijven hangen.  

En zo werkt het ook met reclame. Een boodschap komt pas écht over bij je publiek, als je de ontvanger kan bewijzen dat jouw boodschap de waarheid is.
Ondernemers noodzaak voor innovatie!