LEKKER GENERALISEREN!

23 January 2011

Lekker generaliseren!

Laatst kreeg ik van mijn zus het boek ‘Latte Macchiato’ over de belangrijkste trends van het volgende decennium. Ik begon te lezen over de verschillende generaties van de laastste jaren. Boeiende stof die je natuurlijk direct toetst aan de mensen in je eigen omgeving. Mijn vriend van 40, mijn nichtje van 20 en natuurlijk aan jezelf en aan mijn eigen zoon van 2. Is het herkenbaar, klopt het en waar komen de kenmerken vandaan? Zo heb je naast de babybusters (1965 – 1974), die ik al kende en waar ik zelf toe behoor, de digitale inboorlingen (1995 – 2009), generatie slash (1985 -1994), de flexistentialisten (1975-1984), babybloomers (1956 – 1964) en niet te vergeten de masterboomers (1945 – 1954); beter bekend als de babyboomers. We weten natuurlijk allemaal dat de grote groep babyboomers straks de vergrijzing inzet, wat op den duur resulteert in een krapte op de arbeidsmarkt. Langer doorwerken zal erbij gaan horen, maar dan nog zullen er voor dit probleem andere oplossingen bedacht moeten worden.  De link die ik nog niet gelegd had, was dat de jongste generaties door de veelheid aan invloeden en indrukken op zeer jonge leeftijd nu al eerder de puberteit ingaan en ook eerder volwassen zijn. De kans dat het schoolsysteem over een paar jaar aangepast wordt is daarom zeer reeel. Eerder beginnen met het basis- en het middelbaar onderwijs en eerder afstuderen. Alles om ook onze jeugd zo snel mogelijk een bijdrage te laten leveren op de arbeidsmarkt. Doorredenerend bedacht ik me dat ook de combinatie van werken en leren toe gaat nemen. Bedrijven en ondernemingen gaan proberen om de jeugd eerder van school te halen, waarbij ze opleidingen aanbieden die naast het werk, in de avonduren of vrije tijd gevolgd kunnen worden. Tenslotte denk ik ook dat de kenniseconomie een deel van de oplossing gaat vormen. Door meer kennis te gebruiken en innovaties te stimuleren zijn er minder mensen nodig om dezelfde of betere resultaten te behalen. Je ziet dat zo’n boek je fantasie prikkelt en dat is goed voor mij als marketeer. Wat betekent dit voor de branche waar ik nu in werk? En hoe gaan we daar over vijftig jaar mee om? Hoe kunnen we daar nu al op anticiperen? Ik ga snel door met lezen, want ik ben pas net begonnen en ben toch heel benieuwd welke andere gedachtenspinsels ik nog ga produceren.
Lekker generaliseren!