DE GOEDE KANTEN VAN DE CRISIS

23 October 2009

De goede kanten van de crisis

Toen ik van de week in Rotterdam bij een bijeenkomst was van ‘Working girls’ (www.wg-dinners.nl) , viel ineens het kwartje. Samen met zo’n 15 ambitieuze vrouwen spraken we met elkaar over de kansen en bedreigingen van de crisis. En ineens zag ik een verband. De afgelopen weken wordt er bij ons in de vriendenkring veel gesproken over ‘zuinig aan doen’. Het blijkt populair om te sparen en ‘je bent goed bezig’ als je naar de Aldi gaat. En dan te bedenken dat de meeste van ons in hun portemonnee waarschijnlijk nog niet eens zoveel voelen. Het lijkt wel of met het vallen van de blaadjes ineens een besef is gekomen, dat het ook anders kan. En anders moet!


Als je naar de geschiedenis kijkt dan zorgt elke crisis voor maatschappelijke verandering. Er ontstaan nieuwe inzichten, innovatieve producten en diensten én saamhorigheid. En dat is nou precies wat we nodig hebben. We zijn in deze consumptiemaatschappij toch helemaal niet meer bezig om te knokken voor de toekomst? Om écht wat te doen aan het milieu? Als je maar een baan hebt, een leuk huis en leuke vrienden dan is het toch allemaal prima. Het is tijd dat we even een schop onder ons kont krijgen! Volgens de site/het boek ‘kansen na de crisis’ (www.kansen-na-de-crisis) is deze crisis zelfs het begin van het ‘Kennis- en Innovatietijdperk’ en laten we hiermee het industriele tijdperk achter ons. 


Grappig is vooral dat de meeste ‘working girls’ deze verandering ervaren, als een verademing. Gewoon even lekker oud-hollands sparen in plaats van naar de stad om te shoppen; gezellig eten bij vrienden in plaats van in het zoveelste hippe restaurant. Kortom, we moeten ons gaan onderscheiden en innoveren om als zzp’er werk te vinden, we kiezen eindelijk voor de Hybride lease auto en zijn blij als we met een volle boodschappentas en 15 euro lichter uit de Aldi stappen. 


De goede kanten van de crisis